آخرین خبرها
خانه / گزارش ها

گزارش ها

اولین همایش ” آشنایی با پتانسیل های بازار عراق و ملاحظات ورود به آن “

دفتر توسعه صنایع پائین دستی با هدف کمک به توسعه بازارهای صادراتی محصولات پائین دستی پتروشیمی اقدام به برگزاری اولین همایش ” آشنایی با پتانسیل های بازار عراق و ملاحظات ورود به آن ” در قالب هم اندیشی با حضور صاحب نظران، نمایندگان نهادهای مرتبط و همچنین چند شرکت موفق در بازار عراق نمود.
در سخنرانی آغازین این همایش که در روز دوشنبه 11/6/87 در ساختمان مرکزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، مهندس محتشمی پور، رئیس دفتر توسعه صنایع پائین دستی، به “اهمیت بازارهای صادراتی و نقش آن در توسعه صنایع پائین دستی” اشاره و گفت: دفتر توسعه صنایع پائین دستی در یک کار مطالعاتی بازار عراق را بعنوان یکی از بازارهای پرپتانسیل در دستور کار خود قرار داد با امید به آنکه به نتایجی در باب کلیات بازارهای صادراتی دست یابیم. رئیس دفتر توسعه صنایع پائین دستی ادامه داد: بازارهای صادراتی علاوه بر نتایج مستقیم نتایج تبعی هم خواهند داشت که مهمترین آنها افزایش تقاضای صنایع برای تکنولوژی است. چرا که در حال حاضر با توجه به اینکه عمده بازار صنایع ما بازار داخل است، تقاضا برای تکنولوژی خیلی کم بوده و تولیدکنندگان ما خود را نیازمند تکنولوژی های متناسب روز نمی بینند.
در این همایش مهندس پهلوان زاده، مدیر پروژه مطالعاتی “آشنایی با پتانسیل های بازارعراق”، قرابت فرهنگی مذهبی و قومی قبیله ای دو کشور ایران و عراق، پیشینه تاریخی و مرز طولانی خاکی و آبی بین دو کشور را بعنوان فرصت هایی در جهت برقراری مناسبات تجاری ایران و عراق عنوان کرد و بر این اساس عراق را بازار مناسبی برای ایران دانست و افزود: بر طبق آمار در سال 2006، ایران پس از ترکیه و امارات رتبه سوم را در بین کشورهای صادرکننده کالا به عراق به خود اختصاص داده است. وی در ادامه مشکلات صادرات ایران به عراق را ناشی از نداشتن استراتژی صحیح، هدفمند نبودن مشوق ها و حمایت های دولتی، تجارت سنتی، اقتصاد سیاسی، نداشتن سندیکاهای قدرتمند دانست و در مقابل دلائل موفقیت کشور ترکیه را به عواملی همچون برقراری توافقات و تفاهم نامه های متعدد با دولت عراق، ایجاد مرکز فروش کالاهای ترک بهمراه انبار و غیره در مرز زاخو، صدور روادید شش ماهه چندبار ورود رایگان، برگزاری نمایشگاه های متعدد در استان های همجوار، اعطای مشوق های صادراتی برای صادرات به عراق، پایش صادرات، نقش پررنگ سندیکاها و انجمن های ترک، تبلیغات و بسته بندی های مناسب نسبت داد.
دیگر سخنران این همایش مهندس اسکویی، مدیر عامل شرکت بیتا ترابر، گفت: در طول دوره فعالیت در زمینه حمل کالا به عراق با مشکلات زیادی مواجه بودیم که خوشبختانه با تلاش انجمن صنفی حمل و نقل و اتاق ایران و عراق بسیاری از این مشکلات حل شده است. وی همچنین مشکل حال حاضر ترانزیت کالا به عراق را عدم وجود گمرک خانه مقصد خواند و افزود: از آنجائیکه دیگر کامیون های ایرانی نمی توانستند مستقیماً وارد عراق شوند(بجز شمال عراق)، تنها راه حمل کالا بصورت مرکب(تحویل کالا به کامیون های عراقی در مرز) بود، لذا شرکت بیتا ترابر اقدام به تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی در عراق نمود و بدین ترتیب حمل کالا در خاک عراق را نیز بر عهده گرفت و این تضمین را به تجار ایرانی می دهد که کالای صادراتی آنها را از هر نقطه ایران دریافت و به نقطه موردنظر در عراق تحویل دهد. مدیر عامل شرکت بیتا ترابر در ادامه گفت: همچنین می توانیم امکان ترانزیت کالا از ایران به سوریه، اردن(از طریق سوریه) و عربستان (از طریق نجف) را نیز فراهم کنیم.
در این همایش آقای پیلوا، مسئول دفتر بانک همکاری های توسعه ای و سرمایه گذاری منطقه ای اسلامی، درباره فعالیت های این بانک گفت: این بانک با افتتاح شعبه مرکزی در بغداد در تاریخ 1/4/2007 آغاز به کار و سپس شعبه های کربلا و نجف و چندی پیش نیز شعبه های سلیمانیه و بصره را افتتاح کرده و در آینده نزدیک شعبه تهران و اربیل نیز افتتاح خواهد شد. 54% سهام این بانک در مالکیت بانک اقتصاد نوین، 20% بانک کشاورزی و 25% سهام آن متعلق به شرکت های عراقی و حدوداً 1% نیز در اختیار افراد است. این بانک قادر به ارائه کلیه خدمات بانکداری بوده و هم اکنون کار انتقال وجوه بسیاری از تجار ایرانی را انجام می دهد، کاری که قبلاً توسط صراف ها با کارمزد بالا انجام می شد. وی همچنین از راه اندازی خدمات بانکداری اینترنتی این بانک تا 2 ماه آینده و هچنین افتتاح شعباتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد. در ادامه این همایش آقای قابوسی، مدیر بازار عراق شرکت پاکسان، ضمن ارائه تجربیات شرکت پاکسان در بازار عراق با اشاره به مطالعات میدانی صورت گرفته در عراق اظهار داشت: مردم عراق برعکس مردم افغانستان به کیفیت بسته بندی توجه خاصی دارند بطوریکه 77% شرکت کنندگان در یک نظرسنجی به اهمیت بسته بندی اشاره داشتند. وی همچنین افزود: تبلیغات تلویزیونی علیرغم کمبود برق در عراق تاثیر بسزایی در گرایش مصرف کنندگان دارد. مدیر بازار عراق شرکت پاکسان درباره تمایل مردم عراق به کالای ایرانی گفت: در کنار کالای ترک اگر کالای ایرانی با بسته بندی مناسب وجود داشته باشد، مردم عراق کالای ایرانی را ترجیح می دهند. دیگر مدعو این همایش آقای مهتدی، از فعالان بازار عراق، از عدم حمایت کافی صندوق ضمانت صادرات از تجار صادرکننده کالا به عراق گلایه و به کلیه علاقمندان به ورود به بازار عراق توصیه کرد که حتما جهت تسهیل در امور مربوط به تجارت خود از نماینده های شاخص و معتبر در عراق بهره گیرند.
در خاتمه این همایش مهندس چاروسه، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت، در بیان ضرورت نگاه ویژه به بازار عراق عواملی همچون وجود پروژه ها و طرح های مختلف ساخت و ساز در عراق و همچنین اشراف بسیاری از مسئولین عراقی به توانمندی های ایران را بعنوان فرصت های پیش روی بخش صادرات ایران دانست. در طول همایش پیشنهاداتی نیز مطرح شد که اهم آنها به شرح زیر می باشد:
• فعال شدن صدا و سیما و سایر رسانه در معرفی فرصتهای تجاری و اقتصادی عراق به فعالان اقتصادی.
• اطلاع رسانی و تبلیغ قابلیت ها و توانمندیهای کالا و خدمات ایرانی در رسانه های دیداری و شنیداری عراق از طریق تشکیل شرکت مشترک اطلاع رسانی توسط بخش خصوصی دو کشور
• انتشار نشریه پر تیراژ اقتصادی ایران به زبان عربی در عراق
• ایجاد وب سایت چند زبانه (فارسی، عربی، کردی)
• جایگزینی کالاهای اساسی و دارای ارزش افزوده بالا با کالاهای کم ارزش در صادرات
• راه اندازی توریسم مذهبی و پزشکی
• فعال سازی هر چه سریعتر و جدی تر منطقه آزاد اروند در رابطه با عراق
• توسعه اسکله های بندر خرمشهر
• راه اندازی راه آهن خرمشهر-بصره
• هدفمند کردن مشوق های صادراتی
• تشکیل سندیکاهای قدرتمند به منظور کنترل کیفیت و قیمت، مدیریت حمل و نقل کالا، ایجاد نمایندگی برای تسهیل امور و پاسخ گویی به نیازهای مشتریان و در نهایت حفاظت از کلیه منافع صادرکنندگان
• تاسیس شعب بانک های ایرانی در شهرهای بزرگ عراق

آغاز فاز اجرایی اولین پارک شیمیایی در کشور

چالش هاي روزافزون اقتصاد دنياي امروز و پيچيدگي هاي حاصل از جهاني شدن، پيشرفت سريع تكنولوژي، دسترسي همگاني به بازارهاي جهاني، و تغيير الگوهاي مصرفي منجر به بوجود آمدن راهبردهاي نوين تجاري و صنعتي و سياست هاي جديد اقتصادي در نقاط مختلف دنيا شده است.

تجربه نشان داده است كه در حوزة اقتصاد و صنعت، اثربخشي فعاليت هاي گروهي به مراتب از فعاليت انفرادي بالاتر است. تعامل جمعي هزينه هاي جنبي را كاهش مي دهد، يادگيري متقابل را تسهيل مي كند و سود آوري را افزايش مي دهد. يكي از راه كارهايي كه به تعامل جمعي بين واحدهاي مختلف پتروشيميايي كمك مي نمايد، ظهور اين واحدها در قالب پارکهاي شيميايي است. پارک شيميايي عبارت است از مجموعه اي از شرکتهاي پتروشيميايي و مراکز پشتيباني وابسته به آن که در يک محدوده جغرافيايي با زيرساخت ها و امکانات مشترک تحت حمايت مستقيم دولت مشغول به فعاليت مي شوند. زيرمجموعه هاي پارک شيميايي شامل تامين كنندگان مواد اوليه، پيمانكاران فرعي، خريداران، صادركنندگان، تامين كنندگان ماشين آلات، نهادهاي مختلف پشتيباني، مشاوران، تسهيلات عمومي، واحدهاي مربوط به سيستم حمل و نقل، واحدهاي آموزشي، تحقيق و توسعه و ساير واحدهايي مي گردد كه فعاليت پارک را به طور مستقيم و غيرمستقيم تسهيل مي كنند.

به عبارت ساده تر در يک پارک شيميايي کليه زيرساخت هاي لازم براي حضور تعدادي واحد پتروشيمي فراهم شده تا فقط به توليد رقابتي و فناورانه، همراه با نوآوري و توسعه محصول بيانديشند و مسائل خدماتي، بازرگاني، تحقيق و توسعه، جذب منابع مالي و غيره را به کارگزاران حرفه اي که اعضاي پارک انتخاب نموده اند بسپارند. عوامل مختلفي در موفقيت پاركهاي شيميايي ايفاي نقش مي کنند که در راس آن توسعه دهنده و پس از آن حضور تکنولوژی های پيشرفته می باشد. البته عواملي مانند موقعيت جغرافيايي مناسب و دسترسي به بازارهاي بزرگ مصرف، وجود زيرساخت هاي عمومي و تخصصي، تصميمات و سياست هاي بنگاه و عوامل سازماني(مقررات، ماليات ها، …) منجر به ايجاد مزيت هزينه اي براي این پارک ها مي گردد. مهمترين عامل افزايش مزيت رقابتي در زنجيره ارزشي بنگاه هاي عضو يک پارک صنعتي، شبکه سازي و ايجاد پيوندهاي بهينه ميان بنگاه ها و فعاليت هاي مختلف آنها در درون پارک مي باشد. اين شبکه ها باعث ارتقاء عملکرد زنجيره و کاهش هزينه ها در واحدهاي توليدي مي گردد و امکان هم افزايي ميان واحدهاي توليدي را بالا مي برد.
تنها در صورت حضور تيم هاي حرفه اي در زمينه تحقيق و توسعه، بازاريابي و غيره در درون پارک، توليدکنندگان مستقر در اين پارک از مزاياي تسريع در دستيابي به دانش فني با کمترين هزينه و يا فروش محصولات برخوردار مي گردند (شيوه اي که عليرغم گذشت نزديک به 70 سال از عمر جهاني آن هنوز در کشور ما مورد استفاده قرار نگرفته است)، به همين منظور بررسي ايجاد و توسعه پارکهاي شيميايي در کشور در دستور کار دفتر توسعه صنايع پائين دستي پتروشيمي قرار گرفت که پس از انجام مطالعات اوليه، احداث پارک شيميايي استايرن بعنوان اولين خروجي آن در ارديبهشت 1387 به هيئت مديره پتروشيمي ارائه و به دنبال آن با تصويب خوراک اين طرح در هيئت مديره شرکت ملي صنايع پتروشيمي، اين طرح عملاً در فاز اجرايي قرار گرفت.
بدين ترتيب اولين پارک استايرن کشور با سرمايه گذاري بالغ بر410 ميليون يورو توسط شرکت کيميا صنايع دالاهو بعنوان توسعه دهنده و با مشارکت سرمايه گذاران داخلي و خارجي در زميني به مساحت40 هکتار(در فاز دوم سايت صنايع پتروشيمي عسلويه) اجرا مي شود.
اين پارک که با هدف توسعه ظرفيت محصولات مياني، تامين نياز و توسعه صنايع محصولات نهايي و استفاده بهينه و مناسب از استايرن مازاد داخل طراحي شده است، دربرگيرنده شش نوع محصول مختلف و پرکاربرد با رويکرد بازارهاي داخلي و صادراتي با ظرفيتي بالغ بر430 هزار تن در سال از انواع محصولات خواهد بود. خوراک مورد نياز اين پارک شامل استايرن، لاستيک بوتادين، بوتادين و اکريلونيتريل بوده که در واحدهايي به شرح زير مورد استفاده قرار خواهد گرفت:
• واحد پلي استايرن معمولي(GPPS)                     به ظرفيت 100هزار تن در سال
• واحد پلي استايرن مقاوم(HIPS)                         به ظرفيت 100هزار تن در سال
• واحد پلي استايرن انبساطي(EPS)                     به ظرفيت 50هزار تن در سال
• واحد اکريلونيتريل بوتادين استايرن(ABS)              به ظرفيت 30هزار تن در سال
• واحد استايرن بوتادين استايرن(SBS)                   به ظرفيت 50 هزار تن در سال
• واحد لاستيک بوتادين استايرن(SBR)                  به ظرفيت 100 هزار تن در سال
نمودار1 جريان خوراک و محصولات در پارک استايرن را نشان مي دهد.

عمده کاربردهاي محصولات توليدي در اين پارک به شرح زير مي باشد: پلي استايرن: تهيه ظروف يکبار مصرف، وسايل الکتريکي، بدنه ساعت، تلويزيون، راديو، کامپيوتر، لوازم ورزشي، اسباب بازي، عايق برودتي در بدنه يخچال و فريزرها و وسايل خانگي، عايق هاي حرارتي و صنايع بسته بندي. اکريلونيتريل بوتادين استايرن: ساخت بدنه دستگاه ها، چمدان هاي سبک، بدنه دوربين، بدنه ابزار توليد نيرو، تزئينات داخل اتومبيل، بدنه باطري، جعبه ابزار، بدنه راديو، کابينت و اجزاء لوازم خانگي، قطعات الکترونيک، تلفن، يخچال، ماشين تحرير و چاپ، پاشنه کفش، بسته بندي، بطريها، لوله هاي پلاستيکي، قايق و غيره. استايرن بوتادين استايرن: بهبوددهنده آسفالت و پليمرها، صنايع چسب و کفش. SBR: توليد قطعات لاستيکي، صنعت کفش، فرش ماشيني و درزگيرهاي لاستيکي، ساخت تجهيزات مکانيکي، روکش، سيمان، عايق کاري سيم و کابل و تسمه نقاله. اين طرح علاوه بر کاملتر نمودن زنجيره ارزشي محصولات پتروشيمي، چالش پيش روي بازار داخلي استايرن و همچنين چالش صادرات استايرن مازاد داخل از جمله: کمبود اسکله و ديگر مشکلات نظير ساخت مخازن و هزينه هاي ناشي از دموراژ کشتي و عدم وجود فضاي کافي جهت نصب مخازن و عدم توانايي شرکت بازرگاني پتروشيمي در بازاريابي کل استايرن مازاد داخل را مرتفع مي سازد، همچنين عدم صادرات استايرن به معني دادن فرصت صادرات به ديگر محصولات با ارزش افزوده بيشتر است. با قرارگيري اين پارک در مدار توليد، تقريباً 700 نفر بطور مستقيم در اين پارک مشغول به کار خواهند شد که با در نظر گرفتن اين نکته که همواره حضور چنين پارک هايي خود مي تواند مشوقي براي قرارگيري واحدهاي پائين دستي مرتبط با محصولات توليدي در اين پارکها گردد و با توجه به دامنه وسيع کاربرد محصولات توليدي در اين پارک، مي توان پيش بيني کرد که با قرارگيري واحدهاي پائين دستي مربوطه در کنار اين پارک ضمن کامل تر شدن زنجيره ارزشي، اشتغال زايي قابل توجهي ايجاد گردد.
از مزيت هاي اين پارک مي توان به موارد زير اشاره کرد:
• نزديکي به منابع تامين خوراک
• در دسترس بودن شبکه توزيع محصولات
• نزديکي به اسکله هاي صادراتي(بندر پارس)
• بهره گيري از ديگر زيرساخت هاي موجود در عسلويه(راهها، فرودگاه بين المللي، مشوق هاي مالياتي، سرويس هاي جانبي متمرکز(مجتمع پتروشيمي مبين) و غيره)

گزارش عملكرد دفتر توسعه صنايع پايين دستي در نمايشگاه ايران پلاست

گزارش عملكرد دفتر توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي در سال 1387

ضرورت حضور هدفمند ايران در بازارهاي صادراتي در عرضه محصولات پايين دستي پتروشيمي

آيا خطوط اتيلن موجب توسعه صنايع پايين دستي مرتبط مي شود؟

فرصتهاي سرمايه گذاري در صنايع پتروشيمي

بررسی ضرورت پالایش نفت خام و تولید فراوردهای نفتی استراتژیک با رویکرد تکمیل تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پائین دستی و پتروشیمی ،اقتصاد مقاومتی در صنایع نفت و پتروشیمی(مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی)
تحلیل راهکارهای اجذایی شدن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی( مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی)